Informe anual 2020

Memòria vs. Memòries: dues cares d’una mateixa història.

Atipus | Estudi disseny gràfic - Barcelona Atipus | Estudi disseny gràfic - Barcelona

L’any 2020, la pandèmia va comportar una sèrie de singularitats que exigien que la Memòria de Mercabarna es considerés des d’un plantejament diferent.

Més enllà de recollir les activitats financeres envers els seus clients, socis i accionistes era necessari que la publicació servís com a testimoni honest d’aquesta experiència. Haver d’encarar nous reptes ha consolidat els lligams que formen l’equip de Mercabarna i s’ha reflectit en un destacat sentit del deure, la solidaritat i el compromís dels seus treballadors.

Memòria vs. Memòries: dues cares d’una mateixa història

La Memòria és un informe anual que inclou dades, estadístiques i resultats, però la seva naturalesa analítica feia que la visió de l’any 2020 no fos complerta perquè deixava de banda el punt de vista dels treballadors. Per tal d’incorporar-lo vam decidir afegir una editorial en forma de revista, d’un format més relaxat i flexible, que aplegués els records, les vivències i les opinions de la gent.

Aquesta publicació híbrida juga amb dues facetes oposades, la tècnica i la humana, que permeten dues lectures diferenciades. D’una banda, La Memòria constitueix l’informe dels resultats anuals de Mercabarna 2020 i està dissenyada de manera racional, amb fotografia monocromàtica i una tipografia sans serif. De l’altra, Memòries ens apropa a històries emotives que expressen els canvis que la covid-19 va provocar en les nostres vides. Aquestes pàgines disposen d’un disseny visual dinàmic que mostren testimonis, entrevistes i articles que recullen experiències personals de primera mà. Ben al contrari de la seva publicació germana, Memòries gaudeix de composicions vibrants, il·lustracions i fotografies acolorides i una tipografia serif.

Ambdues publicacions comparteixen la mida, la mateixa plantilla de pàgina i una sobrecoberta que les uneix. Com la Memòria i les Memòries són dues cares d’una mateixa història no es poden desvincular i es mantenen unides vertebralment pel dors.

Atipus | Estudi disseny gràfic - Barcelona

Un esforç conjunt

A fi d’acomplir aquest encàrrec editorial tan complex, i encara que som un equip petit, el nostre estudi va comptar amb les funcions de l’editor, el director d’art i el dissenyador; i a més, vam treballar estretament durant quatre mesos amb el departament de comunicació de Mercabarna. El seu suport ha estat clau a l’hora de gestionar i produir els continguts necessaris per poder explicar la seva història, que al capdavall ha esdevingut també la nostra.

Atipus Studio